Schijfremmen van Campagnolo

Schijfremmen van Campagnolo

We wisten al dat het ging komen, de vraag was enkel wanneer. Nu zijn ze er dan eindelijk én ook te koop: de schijfremmen van Campagnolo.

Ze hebben er ruimschoots langer over gedaan dan de andere “grote twee” in racefietsland. Als reden geeft Campagnolo op dat het de nadruk op kwaliteit wilde leggen en niet per sé de eerste wilden zijn. Wellicht is dat een goede keuze geweest, bij SRAM is het bijvoorbeeld niet meteen allemaal goed gegaan. Dan mogen we er nu dus bij Campa wel vanuit gaan dat het allemaal tiptop is. Bij de ontwikkeling hebben ze overigens hulp gehad van het ervaren Magura.

Het gaat om een nieuwe groep met hydraulische schijfremmen, genaamd H11, welke in een mechanische en elektronische uitvoering beschikbaar zal zijn. De specifieke onderdelen van de H11 voor het remmen kunnen worden gecombineerd met andere groepspecifieke onderdelen. Zo is de mechanische H11 te combineren met de Chorus, Record en Super Record groepen en is de elektronische H11 te combineren met Record EPS en Super Record EPS. De specifieke H11 onderdelen die je dan nodig hebt zijn de Ergopower shifters, remklauwen en het H11 crankstel. Die laatste is misschien opvallend omdat het niet direct met het remmen te maken heeft, maar die is nodig om de kettinglijn te corrigeren in verband met de 142mm inbouwbreedte van een achterwiel met schijfremmen.

De Ergopower shifters van de H11 groep zijn 8 mm hoger dan de bestaande voor velgremmen, al zie je dat er niet direct aan af. Dat hebben ze dus meteen netjes gedaan. De rotors van Campagnolo zouden naar eigen zeggen beter omgaan met warmteontwikkeling dan die van de concurrenten en hebben afgeronde randen, ten behoeve van de veiligheid. Vóór kan een 160 mm rotor gemonteerd worden, achter zowel 160 als 140 mm. De remklauwen lijken op het eerste gezicht wat kleiner van stuk te zijn

Potenza Disc, Centaur 11 en nieuwe disc wielen

Naast de nieuwe H11 is er ook een schijfremuitvoering van de bestaande Potenza groep. Het gaat hier net als bij H11 eveneens om hydraulische remmen, maar enkel in combinatie met mechanisch schakelen. De nieuwe Potenza Disc groep kost € 1.580,- en is daarmee ongeveer € 700,- duurder dan de variant voor velgremmen. Nieuw is ook de Centaur 11 groep die in zwart en zilver te koop zal zijn voor resp. € 636,- en € 674,-. De groep krijgt net als de Potenza groep ook Ultra-Torque cranks, is leverbaar als 50-34 of 52-36. De achterderailleur is gemaakt om met drie specifieke cassette’s te werken, namelijk de Centaur 11-29, 11-32 en 12-32.

Een groep voor schijfremmen is mooi, maar zonder de juiste wielen heb je nog niet veel. Campagnolo heeft al heel lang eigen wielen en het is niet heel verrassend dat ze ook meteen met een aantal wielen voor schijfremmen op de proppen komen. De Bora One 35 Disc carbon wielset zal in zowel een clincher als tubular versie op de markt komen. De Bora One 50 Disc zal alleen als tubular verkrijgbaar zijn. Alle sets zijn geschikt voor steekassen (AFS aansluiting) en verkrijgbaar zijn met Campagnolo en Shimano compatible (HG) body. Voor de aluminium wielen is er de Shamal Ultra Disc 2-way fit en de Zonda Disc.

Shimano Service Center

Openingstijden

Zondag en Maandag Gesloten
Dinsdag – Donderdag 8:30 – 18:00
Vrijdag 8:30 – 21:00
Zaterdag 8:30 – 17:00

Adres

Rijwielhandel Kroone Liefting
Rijksweg 137
1906 BG Limmen
Tel algemeen: 072 5051239
Tel werkplaats: 072 5052269

ANWB fietsverzekering

Kroone Liefting op Facebook

Korting voor lechampion leden

Het laatste nieuws

Recente aanbiedingen